What's Happening: 'Storytelling voor professionals'

Afgelopen dinsdag kwam het boek ‘Storytelling voor professionals’ uit – een moment waar ik als hoofdauteur ervan erg naar heb uitgekeken. Het boek, dat verschijnt bij Noordhoff Uitgevers, is bedoeld voor studenten en professionals die hun boodschap willen verkondigen in verhalende vorm. Hoe pak je dat aan? En waarom moet je rekening houden met het medium waarin je het verhaal vertelt? We beantwoorden deze en andere vragen in de zes hoofdstukken van het praktijkgerichte boek.

De vertelkunst heeft me altijd gefascineerd. Ik wist dat ik wilde werken bij Fontys Academy for Creative Industries, toen ik las dat we hier een Transmedia Storytelling Lab hebben. In de Minor en de Advanced Course die er worden gegeven, verzorg ik colleges over het vertellen van verhalen, net als in het tweede jaar van de studie Digital Business Concepts. Het verwerven en ontwikkelen van vaardigheden op het gebied van storytelling is belangrijk voor studenten in de marketing- en communicatiebranche. De focus van Fontys ACI op de creatieve industrie maakt deze vaardigheden zelfs essentieel. Als je geen goed verhaal kunt vertellen, kun je je publiek niet emotioneren. Laat iemand raken nu net de beste manier zijn, om diegene aan jou of aan je merk te binden.

Dat ik werd aangenomen bij Fontys, heb ik enthousiast verteld aan iedereen die het horen wilde. Onder hen waren Rob Leurs en Vincent Crone, twee docenten aan de Universiteit Utrecht, waar ik gestudeerd heb. Zij werkten op dat moment aan een boek over mediastudies, gericht op hbo-studenten. Toen ik eenmaal ervaring had opgedaan in het lesgeven aan precies die doelgroep, vroegen Rob en Vincent me om een hoofdstuk bij te dragen aan ‘Media’, dat in 2016 bij Noordhoff verscheen. Dat beviel van beide kanten goed en al gauw vroeg uitgeefster Sjia Cornelissen me, of ik een boek over storytelling wilde schrijven.

Zo’n eervolle opdracht nam ik natuurlijk graag aan! Maar het is altijd fijner om in een team te kunnen werken. Sjia vroeg Tjeerd de Jong, docent aan Windesheim, en Milja Markies, storytellingcoach in het bedrijfsleven, erbij en ons eigen A-Team was compleet. Met de cursussen die we geven als bronmateriaal, stelden we een soort routeplan van vertellen op. Waar begint de student of professional met vertellen? Met welk doel, met welke middelen en voor welk publiek vertelt hij of zij? Ook de nieuwste inzichten op het gebied van co-creatie, het samen vertellen mét je publiek, komen aan bod. Verdeeld over zes hoofdstukken biedt het boek alle adviezen die je nodigt hebt.

En nu is het zover: het boek is verschenen. Van Sjia en via LinkedIn en Facebook verneem ik dat er veel belangstelling voor is. Ook binnen Fontys is de publicatie heel positief ontvangen. Veel dank aan iedereen voor jullie enthousiasme. Hoe eindigt dit verhaal? Het kan niet anders dan met een cliffhanger. Wie weet wat voor moois er nog komt! Wordt vervolgd…