Appearance Experience met prikkelende presentaties

Een truitje kan er nog zo mooi uitzien, maar wie zegt dat het niet door kinderhanden gemaakt is? En waarom zou die netjes geklede man niet een moord op zijn geweten kunnen hebben? Het zijn dergelijke vragen waarmee de eerstejaars van International Lifestyle Studies gisteren de bezoekers van de Appearance Experience confronteerden. Thema was Online versus Offline Showroom.

Uiterlijk, religie, cultuur of werk. Allemaal hebben ze invloed op onze identiteit. En die bepaalt dan weer voor een belangrijk deel hoe anderen ons zien. Wat is de maatschappelijke relevantie van mode, van religie, cultuur of werk en wat betekent die voor ons gevoel van identiteit? En welke ontwikkelingen staan ons te wachten, onder meer op het gebied van haute couture, cosmetica en plastische chirurgie? De eerstejaars van ILS hebben zich afgelopen vijf weken verdiept in allerlei onderwerpen die met onze identiteit samenhangen. Op basis van het thema Online versus Offline Showroom ontwikkelden ze hun eigen evenement. Tijdens de Appearance Experience, bezocht door zo'n zeshonderd belangstellenden, wierpen zo’n dertig groepen hun licht op het thema. Nee, gemakkelijk is dat niet, vindt Tirza de Raad (1B/3), die met klasgenoten de beleving Innocent Fashion heeft neergezet. ‘Wij proberen de waarheid achter de kledingindustrie te laten zien.’ Daarbij hebben ze de confrontatie opgezocht door de jonge makers van de kleding een gezicht te geven. ‘Als je weet wie het kledingstuk gemaakt heeft, zou je het dan nog kopen’, vraagt Tirza zich af. ‘Het gaat om de boodschap, maar we willen ook laten zien hoe bezoekers een steentje bij kunnen dragen.’

Met Everybody is an Artist wil een aantal internationale studenten (Com E1/4) laten zien dat we invloed hebben op ons eigen uiterlijk, zowel on- als offline. Ze nodigen de bezoekers uit om twee selfies te maken, Offline tekenen ze zichzelf met de ogen dicht, online maken ze een afbeelding van zichzelf zonder gebruik te maken van standaard filters. ‘Het idee is dat iedereen invloed heeft op zijn of haar eigen uiterlijk’, legt Hannah Baum uit. Dat het in deze tijd gemakkelijk is om ten prooi te vallen aan allerlei invloeden van buitenaf benadrukt ook een groepje studenten met hun beleving Information Overload. ‘We leven in een maatschappij waarin je door een overdosis informatie gemakkelijk dingen kunt missen’, aldus Amber van der Sanden (1D/2). ‘En dat heeft weer invloed op onze identiteit.’ Daardoor is het gemakkelijk om anderen te misleiden, zo blijkt uit Catfish Murder, een spannende beleving die is bedacht door een groep internationale studenten (Com E2/3). De bezoekers krijgen als opdracht een moord op te lossen. Aan de hand van een aantal stereotypen worden ze daarbij op het verkeerde been gezet. ‘Niet alles is wat het lijkt’, vat Marlou Drummen het idee erachter samen.

‘Dat wat we online doen, heeft effect op onze offline wereld’, aldus Amber Zwijns (1A/3). Onder de noemer Grow Up & Wake Up wil ze met haar klasgenoten laten zien wat de schadelijke effecten van internetgebruik op het milieu zijn. ‘We willen bewustzijn creëren, zodat de jongeren van nu ook nog een toekomst hebben.’ En toch geven we volgens Dorine Vreugdenhil (1A/1) tegenwoordig te gemakkelijk af op het gebruik van bijvoorbeeld de smartphone. ‘Technologie is negatief in beeld, terwijl de smartphone een verlengstuk is van je identiteit.’ Met Thank Tech! wil ze met haar klasgenoten wijzen op de positieve aspecten. Daarvoor hebben ze een indrukwekkende telefoontempel ingericht, met bijvoorbeeld een telefoongids als bijbel. En wie wil kan zijn of haar mobiel dopen in rijst. Ze verdienden er een goede beoordeling mee, evenals Transparency (1D/1),  Fuck  Society’s Idea of Beauty (1E/5) en Kill 'em with Kindness (1E/4). De bezoekers wezen Iconic Evolution (1C/3) aan als meest spraakmakende beleving.