Studenten DBC gewild in het werkveld

Tweedejaars studenten van de opleiding CE Digital Business Concepts (CE DBC) deden vorig jaar een studieproject voor Tam/Tam. De samenwerking is het bedrijf zo goed bevallen dat een aantal studenten gevraagd is om te blijven. Nu zijn ze wekelijks een dag aan de slag bij het toonaangevende bedrijf dat digitale concepten ontwikkelt voor onder meer Mojo, Artsen zonder grenzen en Ziggo.

Werken aan een opdracht voor school of meedraaien in een bedrijf dat wereldwijd opdrachtgevers heeft. Ja, dat is wel even wat anders, moet Dirk-Jan Verdoorn toegeven. Hij maakt deel uit van een van de twee groepen waarmee Tam/Tam graag verder wilde na een succesvol verlopen project in het eerste jaar. CE DBC werkt daaraan graag mee vanwege de praktijkervaring die studenten op kunnen doen. Samen met Dennis van der Graaf, Thomas Huijser en Marloes Buijk werkt Dirk-Jan  sinds februari een half jaar aan een project voor Florensis, een bedrijf dat onder meer bloemzaden en plantmateriaal levert aan professionele kwekers. ‘We ontwikkelen een digitaal platform waardoor klanten gemakkelijker in contact kunnen komen met het bedrijf’, legt Dirk-Jan uit. Niet dat hij iets met bloemen en planten heeft, maar de vier kregen ook de mogelijkheid om de bestaande website te analyseren. ‘Daar ligt mijn interesse. Daardoor ben ik ook het bedrijf leuk gaan vinden. De groenbranche is een beetje conservatief. Het is mooi om daarin vernieuwing door te kunnen voeren.’ Dat werpt vruchten af, aldus Thomas, die ook aan het project werkt. ‘We moeten goed uitleggen wat we doen, maar het lukt aardig om het bedrijf mee te krijgen.’ Nu nog is de site vooral op informatie gericht, maar langzamerhand speelt e-Commerce een steeds belangrijkere rol. ‘We proberen het de klant zo gemakkelijk mogelijk maken.’

Van links naar rechts: Thomas, Jeroen en Dirk-Jan

Ze hebben inmiddels aantal concepten uitgewerkt, die ze binnenkort aan de klant gaan voorleggen. Dirk-Jan verwacht niet dat het bedrijf overal in mee zal gaan. Thomas: ‘Daarom hebben we ook aangegeven welke stappen het beste eerst gezet kunnen worden.’ Jeroen de Jonge luister aandacht. Hij is in opdracht van Tam/Tam samen met Patrick Sloot, Jannieke Velt, Anouk Bouma en Jesse Vervaart bezig met een heel ander project. ‘Univé is een verzekeraar zonder winstoogmerk. De winst gaat terug naar de leden. Een deel ervan gaat nu al naar activiteiten die in de winkels in de regio georganiseerd worden. Wij ontwikkelen een online platform waarop Univé wil laten zien dat de winst ook geïnvesteerd kan worden in gemeenschappelijke projecten, bijvoorbeeld in het verbeteren van de leefomgeving. Via het platform zouden de leden daarvoor ideeën aan kunnen dragen.’

Zo’n project buiten school om is volgens Dirk-Jan hard werken, maar hij haalt er veel uit. ‘We krijgen doorlopend feedback, waarmee we meteen aan de slag kunnen.’ Ze draaien bovendien mee als echte professionals en worden door hun begeleiders ook als zodanig gewaardeerd. ‘We krijgen de ruimte’, aldus Dirk-Jan. ‘We leren bijvoorbeeld op een andere manier presenteren.’ De praktijk is anders. Soms vinden ze het daarom best moeilijk om in de schoolbanken plaats te nemen. Thomas: ‘Maar het is mooi om te zien dat we weten waar het over gaat. Vaak weten we meer dan onze opdrachtgevers. We beseffen het niet altijd, maar dat hebben we wel op school geleerd.’