Startup Wepear wint DBC pitch event

Veertien studentgroepen van de opleiding CE  Digital Business Concepts (CE DBC) hebben afgelopen studiejaar hard gewerkt aan het opzetten van een startup. Woensdag presenteerden ze hun bedrijf aan een jury die bestond uit investeerders. De startup Wepear won een summer acceleration program ter waarde van vijftienduizend euro, een jaar begeleiding en de beschikking over een kantoorpand van BW Ventures.

De tweedejaarsstudenten Niels van Boheemen, Michelle Rutten, Julian Vegt, Erik Pennekamp en Stan Peerlings gingen er met de overwinning vandoor. De groep was na de bekendmaking flabbergasted. ‘Dit is dé droom van elke DBC student. We hebben een jaar lang gebouwd aan onze startup en dit is voor ons een bevestiging dat we het goed hebben aangepakt. We zijn nu klaar om het echte geld binnen te halen en kijken uit naar de samenwerking met BW Ventures.’

Met Wepear wil het winnende team fraude bij Marktplaats oplossen door als intermediair te werken. Ze willen de online handel in goederen veiliger maken door als derde partij de transactie te overzien en een kwaliteitscontrole uit te voeren, waardoor beide partijen een goede deal hebben en geen slachtoffer worden van fraude. Het team is blij met de begeleiding die zij zullen krijgen. ‘Het is belangrijk dat onze service als betrouwbaar wordt gezien door de consument en dat ze met ons in zee willen gaan. Door middel van een partner die onze service duidelijk benoemt, kunnen wij deze betrouwbaarheid gaan creëren.’

De concepten van de overige startups waren zeer divers. Startup Wanderguru eindigde op de tweede plaats. De app die zij bedacht hebben zorgt ervoor dat je op basis van je bucketlist de perfecte reisbuddy vindt. Het specifieke moment dat je in een land bent, de locatie én je persoonlijke interesses zorgen ervoor dat deze app uniek is. Op die manier vind je een reisbuddy die op hetzelfde moment op dezelfde locatie is en daarnaast ook nog eens dezelfde interesses heeft. Jopper sleepte de derde plaats in de wacht. Zij richten zich op snel en kortdurend werk voor studenten en bedrijven. Bedrijven die last minute op zoek zijn naar werknemers kunnen via dit platform de geschikte kandidaat vinden.

Naast de drie winnaars kwamen er nog veel andere concepten voorbij. Zo presenteerde de Studentenhuis App een applicatie om het leven in een studentenhuis te structureren en wees startup Deposafe de aanwezigen op een mogelijkheid om met video-opnamen veilig een auto te huren.

De investeerders beoordeelden de studentgroepen in de vorm van een fake investering. Elke investeerder kon zijn (fictieve) geld inzetten op hun favoriete startups. De studentgroep met het meeste geld won. De jury bestond uit de volgende investeerders: Max Mouwen en Jurgen van Diesen (Interpolis), Maarten van Kroonenburg en Stephan Botz (BW Ventures), Gijs van Zon (Freshheads), Jerre Maas (Presenterswall) en Ruben Kolfschoten (BOM).