ILS-studente Lorette Bessem krijgt energie van trends

Een congres in Londen waar een vooraanstaand trendbureau inzoomt op nieuwe trends. Daar wilde ILS-studente Lorette Bessem bij zijn. Dus trok ze stoute schoenen aan. Gesteund door haar opleiding wist ze de hand te leggen op een VIP-pas. Met haar bevindingen wil ze bedrijven gaan informeren.

Voor de eerstejaars van de opleiding International Lifestyle Studies begint de zoektocht naar trends al op dag één. En al snel is het een tweede natuur. Zo ook voor Lorette, die begin dit jaar naar signalen zocht op de toonaangevende website Trendhunter.com. Daar viel haar oog op een aankondiging van het Future Festival, een congres voor  een select gezelschap van trendwatchers dat normaalgesproken in Amerika of Canada wordt georganiseerd. Plaats van handeling dit keer was Londen. Voor het eerst. ‘Hoe vet zou het zijn als ik daar bij kon zijn’, dacht Lorette. En waarom ook niet? Ze benaderde bedrijven die in ruil voor een bijdrage in de kosten een trendverslag van haar zouden krijgen. Maar ook ILS steunde haar, evenals Lennart Grootenboer van beleggingssite IEX, die Lorette tevens een platform biedt om haar bevindingen te publiceren. Met de organisatie van Future Festival maakte ze de afspraak om haar bevindingen te delen. Dus meldde ze zich eind maart in Londen, waar ze met zo’n vijftig vakgenoten inspirerende presentaties bijwoonde over trends op het gebied van onder meer vrije tijd, lifestyle, gezondheid, wellness, techniek en gamification.

Een unieke ervaring waar ze veel van geleerd heeft, zo omschrijft Lorette haar eerste stappen in het werkveld. Maar makkelijk om de informatie te filteren en in een rapport te vatten is het niet. Binnenkort hoopt ze haar verslag af te ronden, waarna ze opnieuw bij bedrijven gaat aankloppen. ‘Ik heb er geen moeite mee om mensen aan te spreken’, aldus Lorette, die na een voorbereidend jaar op het conservatorium bewust heeft gekozen voor ILS. ‘Ik kan mijn ei erin kwijt,  krijg er energie van’, zegt ze over de opleiding. ‘Het liefst wil ik iets bijdragen, concepten bedenken die de wereld beter maken. Zelf leer ik de wereld door ILS steeds beter te begrijpen.’

Vooruitlopend op haar rapport wil ze al één trend prijsgeven: reduction. Volgens Lorette kunnen bedrijven succes boeken door concepten te vereenvoudigen en te focussen op een specifiek idee. ‘Daardoor wordt een bedrijf onweerstaanbaar voor een bepaalde groep mensen.’ Goed voorbeeld daarvan is het bedrijf I Do Now I Don’t, een soort marktplaats voor particulieren die sieraden willen verkopen. Bedenker Josh Opperman putte daarvoor uit eigen ervaring. Na zijn scheiding besloot hij zijn diamanten verlovingsring te verkopen. Dat was niet zo gemakkelijk. Juweliers boden nog geen derde van de prijs. ‘Een negatieve ervaring bracht hem op het idee om een bedrijf te starten voor mensen die hun sieraden tegen een eerlijke prijs willen verkopen’, legt Lorette uit. ‘Josh heeft daarmee een dienst gecreëerd die onweerstaanbaar is voor een bepaalde groep mensen.’